Aandachttraining

Waarom zou je je aandacht willen trainen? De spreuk ‘met aandacht wordt alles mooier’ is algemeen bekend. Klopt het ook? En van wie of wat wil je aandacht? Waar wil je je aandacht op richten? 

Ieder mens wil gezien en gehoord worden en aandacht krijgen. Als kind door je ouders. Als volwassene door je werkgever, collega’s, partner, vrienden, enz. Mijn dochters grapten altijd als er iemand overdreven gedrag liet zien, ’typisch een atk’tje’. Oftewel iemand met ‘aandachttekort’. Hoe zou het zijn als jij jouzelf de aandacht geeft die je van jouw omgeving zou willen krijgen? 

Als je kijkt naar de manier waarop je leeft, waar geef jij dan aandacht aan? Geef je aandacht aan dat wat jouw aandacht vraagt? Of kies jij zelf waaraan jij jouw aandacht geeft? 

Met alle prikkels vandaag de dag valt het niet mee om de aandacht daar te houden waar je die graag wilt. We worden veel afgeleid, zowel van buitenaf als door alle gedachtenspinsels van binnenuit. Als mens denken we, en het is niet zo dat we moeten stoppen met denken. Dat is niet eens mogelijk. Wel is het mogelijk om gedachten te laten gaan, ze te onderzoeken en/of ze niet direct voor waar aan te nemen. Daar is onderscheidingsvermogen voor nodig. 

Door aandacht te hebben voor jezelf, wordt jouw leven automatisch rustiger en meer ontspannen. Je creëert meer vrijheid en een betere gezondheid. Als je aandacht hebt voor jezelf, voel je beter wanneer iets genoeg is en kun je beter je grenzen aangeven. Of tijd nemen voor jouw favoriete bezigheid in plaats van achter iedere verplichting aan te hobbelen. 

We kunnen het vermogen om te onderscheiden leren. We kunnen oefenen in het hebben en houden van aandacht.  Zodat je de aandacht richt op wat jij wilt en niet geleefd wordt, maar zelf kiest hoe jij jouw leven wilt leven. Ik kan jou leren hoe je de aandacht kunt trainen door middel van allerlei oefeningen en tevens hoe je aandacht kunt hebben voor jezelf. 

 

 

 

 

 

Reacties zijn gesloten.