Aandachttraining/Mindfulness

Mindfulness is op verschillende niveaus te beoefenen. In eerste instantie kan het je helpen om rust te vinden en op een dieper niveau kan het meer acceptatie geven van de minder leuke dingen die op je pad komen. Weerstand zorgt ervoor dat iets in stand blijft, dat we vechten of vluchten. Mindfulness is de andere kant op, juist met je aandacht ergens naar toe gaan en daarbij blijven. Het kan een manier van leven worden. Een leven dat gemakkelijker leeft.

Je oefent in het stoppen, aandachtig zijn. Gewaar worden. Toestaan. Omarmen. Er niet van weg gaan, maar er bij blijven. Zonder oordeel.

Dit vergt oefening, omdat we van nature geneigd zijn van de pijn weg te gaan. Van het ongemak te vluchten. Afleiding te zoeken. Terwijl, als we met onze aandacht blijven bij dat wat zich aandient,  we meestal merken dat er niets is om van te moeten vluchten. Dat juist dát wat we niet willen voelen, omdat we denken het niet aan te kunnen, ineens blijkt mee te vallen. Waarom? Omdat het aandacht krijgt. Als een zeurend kind, geef je het je volle aandacht en dat is genoeg. Het probleem ontstaat door de onderliggende overtuiging. Door weerstand. Door de gedachte dat het anders moet zijn.

Wil je op individuele basis leren mindfulness toe te passen? Dat kan bij mij of jou thuis. Ik kan dan ingaan op jouw specifieke vragen, thema’s of situatie. Daarnaast geef ik bij mij thuis de cursus mindfulness I en II aan maximaal 2 personen tegelijkertijd. De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten van 2,5 uur wekelijks plus een herhalingsbijeenkomst na 1 maand. 

Lees meer

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.